Animaatioiden nousevat trendit

Animaatioiden merkitys viestinnässä

Animaatiot ovat levinneet lasten sarjakuvista moneen viestimeen. Niiden avulla vaikutetaan, markkinoidaan ja opetetaan sekä kaupallisissa kanavissa että myös viihdemaailmassa. Kuluneen vuosikymmenen aikana teknologia on kehittynyt ja sen avulla voidaan rakentaa yhä vaikuttavimpia kokonaisuuksia.

Samanaikaisesti kuluttajat ovat tottuneet laadukkaisiin verkkosivuihin ja peleihin, joten laadukkaan kokonaisuuden rakentamiseen animaatio on erinomainen vaikutuskeino. Tässä kirjoituksessa keskitytään tietokoneanimaatioihin. Sen lisäksi on olemassa piirrosanimaatioita, piksillaatioita, nukkeanimaatioita, leikeanimaatioita ja vaha-animaatioita.

Animaatiotyylit

Tietokoneanimaatiot voidaan jakaa erilaisiin tyyleihin niiden vaikutuskeinojen mukaan:

  • 2D- ja 3D -animaatiot eli moniulottuisuuden vaikutelman luojat
  • Cell-animaatio eli ruutu kerrallaan piirrettävä animaatio
  • Timelapse-animaatiot eli yhden kohteen pitkäaikainen kuvaaminen nopeutustekniikalla
  • Whiteboard-animaatio eli piirrostaululle hahmotellut piirroksen nopeutus
  • Gif-animaatiot eli liikkuvat kuvat tai tekstit
  • Selitys- ja tekstianimaatiot
  • Animoidut logot
  • Taiteelliset piirrosanimaatiot

Animaatiotyylejä ja niiden alalajeja on syntyy jatkuvasti lisää. Monesti animaatioita ei ehkä ajatella sen tarkemmin, ennen kuin ne puuttuvat. Niiden avulla sivuista tulee eläväiset ja helpommin seurattavat. 3D-animaatio on korvannut monissa julkaisuissa 2D-animaation ja useimmilla nettisivuilla erilaisia animaatiotyylejä käytetään sulavasti sekaisin. Esimerkiksi nettikasinoilla pelattavissa kolikkopeleissä on tarjolla korkean luokan 3D-animaatioita. Suomicasino.com kertoo näistä hienouksista varsin kattavasti.

Animaatiotrendit nyt

Animaatioiden suunnittelijoiden on oltava nykyisin hyvin tietoisia kuluttajien toiveista. Nykyisin ei enää riitä, että suunnittelutyö on visuaalisesti onnistunut, sillä se on vastattava kuluttajien arvomaailmaa. Erilaiset ilmiöt vaikuttavat myös animaatioihin, kuten esimerkiksi nyt pinnalla oleva kierrätys ja minimalismi.

Visuaalisuuden ja arvojen lisäksi animaatiot helpottavat informaation sisäistämistä ja sivulla liikkumista. Niiden avulla käyttäjälle tarjotaan saumattomia siirtymiä aiheesta toiseen, ja ns.kelluvia objekteja, jotka vangitsevat katsojan seuraamaan sen sanomaa. Animaatioiden suunnittelu on tarkkaa puuhaa, sillä niitä ei saa olla liikaa. Tasapainoilu asiallisuuden ja viihteellisyyden välillä vaatii taitoa ymmärtää palveluntarjoajan perimmäinen sanoma.

Animaatiot viihde- ja työmaailmassa

Viihdemaailmassa animaatiot näkyvät parhaiten pelimaailmassa. Yhä useampi oppilaitos on tarttunut haasteeseen, ja panostaa oppilaiden animaatio-taitojen kehittämiseen. Ne saattavat tulla käyttöön myöhemmin vaikkapa pelimaailmassa tai teollisuudenalalla.

Pelimaailman kasvavan suosion yksi syy piilee huimassa kehityksessä, jonka avulla animaatioista saadaan nykyisin todella vaikuttavia. Nettipeleissä pelaajien kiinnostus suuntautuu juurikin ammattitaidolla tuotettuihin animaatiotarinoihin, joihin on lisätty erilaisia pelitoimintoja ja interkatiivisuutta.

Animaatioiden avulla voidaan tuottaa aineistoa, johon ihminen ei pysty. Aiemmin Aku Ankka saattoi tipahtaa kerrostalon katolta, selviten koettelemuksesta punaisella patilla. Nykyisin animaatiolla voidaan havainnollistaa esimerkiksi teollisuuden vaikeasti selitettäviä prosesseja tai ihmiskehon anatomiaa. Tuotantolinjojen analysoimisesta tulee tällöin helpompaa ja esimerkiksi opetusvideoiden sanoma saadaan iskostettua kuulijoille mielenkiintoisesti.

Nousevat trendit

Ihmiset käyttäytyvät verkossa toisinaan epärationaalisesti. Hermostuneisuus, innostuminen, viha ja hämmennys saavat kuluttajan klikkaamaan nopeasti eteenpäin tai pois sivustolta. Arjestamme tutut trendit puhuttelevat myös netissä. Tämän hetken kuumat trendit animaatioissa ovat:

  • Selitysanimaatiot
  • Minimalistisuus ja orgaanisuus
  • Tummat taustat ja rohkeat värit
  • Kelluvat objektit
  • Taiteellisuus
  • Liike

Selitysanimaatioita nähdään erityisesti sivuilla, joissa halutaan tehdä asia helposti sulatettavaksi lukijalle. Tätä voidaan käyttää esimerkiksi puolueviestinnässä, tiedotteissa ja asioissa, jotka jäävät helposti lukematta tylsyyden vuoksi. On mukavampaa saada tieto esimerkiksi animaatiohahmon kertomana.

Moni on konmarittanut kotinsa, ja nyt se tehdään myös verkossa. Sivustojen ilme on nyt selkeä, yksinkertainen ja luonnollinen. Orgaanisia arvoja kunnioittavan kuluttajan silmää miellyttävät pehmeät muodot, luonnon elementit ja värit. Orgaanisuus on trendi, joka läpileikkaa koko animaatiomaailman niin värien kuin myös sanoman suhteen. Kelluvat objektit, liike sivustolla ja taiteelliset animaatiopätkät ovat katseenvangitsijoita, joihin nettimaailmaan tottunut silmä mielellään seuraa.

13 Jun 2020